MDG får varaordføreren i Lørenskog

Fotocredit: MDG2015/LKF

Sent onsdag kveld 23.september, litt over en uke etter valgnatta, ble det klart at Lørenskog for perioden 2015-2019 får en varaordfører fra Miljøpartiet De Grønne med Ernst-Modest Herdieckerhoff.

24. september 2015

Faksimile RB nett 24.09.2015

Etter valget gjorde Miljøpartiet De Grønne sonderinger med blå side for å se om det fantes politisk grunnlag for samarbeid med H, Frp, V og Krf i Lørenskog. På et tidspunkt låste samtalene seg, og Miljøpartiet De Grønne gikk til rød side for å høre hva de hadde å tilby av posisjoner og politiske gjennomslag.

Det viste seg etter hvert at det var grunnlag for et grønt utgangspunkt med Ap. MDG fikk gjennomslag for sine politiske krav og posisjoner utløst av statusen som valgets vinner, og MDG besluttet å invitere også Venstre over til rød side for et styrket grønt samarbeid. I tillegg var SV og bygdelista Lørenskog i våre hjerter med hver sin representant, i et stabilt, langvarig forhold med Ap.

Arbeiderpartiets Ragnhild Bergheim blir nå ordfører etter å ha vært varaordfører under partifelle Åge Tovan fram til nå. Miljøpartiet De Grønne får nå sin definitivt første ordfører i Lørenskog og Akershus i Ernst-Modest Herdieckerhoff som var partiets førstekandidat i lokalvalget.

De samarbeidende partiene har blitt enige om en liste med felles kampsaker som skal danne et grønt retningsskifte i kommunen. Miljøpartiet De Grønne har fått med seg samarbeidspartnerne på et lovende og ambisiøst prosjekt for et grønnere og mer inkluderende lokalsamfunn som tar inn over seg at grunnlaget for framtida legges allerede nå.