Valglista til lokalvalget 9.september 2019

Fotocredit: MDG2019

På Miljøpartiet De Grønnes nominasjonsmøte lørdag 2.februar 2019 ble det vedtatt en nominasjonsliste som var den samme som nominasjonskomiteen på forhånd hadde innstilt på.
Partiet regner med å øke sin tilstedeværelse i kommunestyret fra dagens 2 representanter etter lokalvalget 9.september, og det ble derfor satt opp hele 5 kumulerte kandidater.

29. mars 2019

Presentasjon av kandidatene:

1.plass:
Ernst-Modest Herdieckerhoff
Yrke: Varaordfører 2015-2019 Lørenskog kommune; sokneprest i Lørenskog (på permisjon)
Alder: 55 år
Bosted: Løken
Fartstid i Lørenskog: Flere tiår (opprinnelig fra Tyskland)
Familie: Gift, 2 barn

2.plass:
Lisa Kara Fröyland
Yrke: Lærer i ungdomsskolen i Ullern bydel i Oslo
Alder: 44 år
Bosted: Thurmannskogen
Fartstid i Lørenskog: Født og oppvokst i Lørenskog
Familie: Gift, 3 barn, 1 hund, 1 kanin

3.plass:
Nils Gustav Roland
Yrke: Salgssjef i Corporater
Alder: 53 år
Bosted: Losby
Fartstid i Lørenskog: Siden 1997
Familie: Gift, 4 barn, 1 hund

4.plass:
Snorre Sletvold
Yrke: Key Account Manager i Fortum
Alder: 46 år
Bosted: Thurmannskogen
Fartstid i Lørenskog: Siden 2004 (opprinnelig fra Finnmark)
Familie: Gift, 3 barn, akvarium med fisker

5.plass:
André Arman Helgestad
Yrke: Masterstudent i økonomi
Alder: 22 år
Bosted: Finstadjordet
Fartstid i Lørenskog: Født og oppvokst i Lørenskog
Familie: Bor i kollektiv

Øvrig liste:

6.plass: Ute Imhof (Rasta)
7.plass: Skjalg Rørtveit (Finstad)
8.plass: Line Konstali (Rasta)
9.plass: Trond Schulz Ulriksen (Finstad)
10.plass: Kristine Kjensbekk Roland (Finstad)
11.plass: Eli Sundby (Kinnskogen)
12.plass: Inger-Lovise Bergum-Jonassen (Fjellhamar)
13.plass: Rolf Hay (Hammer)
14.plass: Beate Rønstad (Vallerud)
15.plass: Christian Messenbrinck (Hammer)
16.plass: Odd Elvebø (Finstad)
17.plass: Robin Svanor (Vallerud)
18.plass: Ragnhild Beate Strand Østrem (Fjellhamar)
19.plass: Jørgen Gulpinar (Løkenåsen)
20.plass: Norun Reppe Bell (Rasta)
21.plass: Kåre Kristiansen (Rasta)
22.plass: Per Persson (Fjellhamar)
23.plass: Stian Nandrup (Løken)
24.plass: Patrick Sletvold (Thurmannskogen)
25.plass: Frode Hofset (Fjellhamar)

Dette er de kumulerte kandidatene på Miljøpartiet De Grønne sin valgliste til lokalvalget 9.september 2019. Fra venstre: Snorre Sletvold (4), Ernst-Modest Herdieckerhoff (1), Lisa Kara Fröyland (2), Nils Gustav Roland (3) og André Arman Helgestad (5).

VALGHISTORIKK for MDG Lørenskog

Kommunestyrene rundt om i Norge er valgt for fire år. I 2015 fikk velgerne Miljøpartiet De Grønne rett inn i Lørenskog kommunestyre med 2 representanter, Ernst-Modest og Lisa.
Partiet lå på vippen mellom rød og blå blokk, og med en rekke politiske betingelser og krav om varaordførersetet i ryggsekken, forhandlet MDG lokalt med begge sider.

Først forhandlet MDG med de blå, men de ville verken gi bort varaordføreren eller en eneste plass i formannskapet (som er Lørenskogs «regjering» mellom kommunestyremøtene). Dermed vendte MDG seg til de røde, og der fikk vi alt vi krevde – og ga dermed ordførervervet til Ragnhild Bergheim fra Ap og fikk vår egen Ernst-Modest Herdieckerhoff fra MDG som varaordfører. Samtidig som vi fikk en forpliktende avtale med den nye posisjonen (flertallet) bestående av Ap, SV, bygdelista Lørenskog i våre hjerter og Venstre (som MDG inviterte spesielt med i posisjonen), var det viktig for oss å gjøre det klart at vi ikke ville være en allianse med disse partiene eller forplikte oss til å stemme for deres forslag.

Siden 2015 har Miljøpartiet De Grønne derfor vært en selvstendig kraft med et tydelig talerør utad gjennom varaordfører Ernst-Modest Herdieckerhoff, en erfaren politiker i gruppeleder Lisa Kara Fröyland og et knippe dyktige og fagtunge utvalgsmedlemmer i Eli Sundby (Oppvekst og utdanning), Snorre Sletvold (Teknisk utvalg), Rolf Hay (Teknisk utvalg), André Helgestad (Klima, økologi og samferdsel) og Nils Gustav Roland (Kultur, idrett og frivillighet).

Når velgerne høsten 2019 skal velge på nytt og et nytt kommunestyre for Lørenskog skal settes sammen, er det viktig for Miljøpartiet De Grønne å vise til hva vi har fått til i vår første periode i kommunestyret – og bevise vår nødvendige tilstedeværelse for en grønn retning på politikken. Ikke desto mindre er det viktig å sette sammen en god valgliste av grønne personer som kan bidra med sin kunnskap og sitt engasjement for å styre denne kommunen politiske for årene 2019-2023. Vi er ute etter de genuint engasjerte menneskene, som ser behovet for en grønn kompasskurs for Norges raskest voksende kommune.

(SISTE: Nominasjonsprosessen er nå avsluttet for denne gang.)