Lokalvalget 2019 (nominasjon)

Fotocredit: MDG2018

Kommunestyrene rundt om i Norge er valgt for fire år. I 2015 fikk velgerne Miljøpartiet De Grønne rett inn i Lørenskog kommunestyre med 2 representanter.
Partiet lå på vippen mellom rød og blå blokk, og med en rekke politiske betingelser og krav om varaordførersetet i ryggsekken, forhandlet MDG lokalt med begge sider.

1. august 2018

Først forhandlet MDG med de blå, men de ville verken gi bort varaordføreren eller en eneste plass i formannskapet (som er Lørenskogs «regjering» mellom kommunestyremøtene). Dermed vendte MDG seg til de røde, og der fikk vi alt vi krevde – og ga dermed ordførervervet til Ragnhild Bergheim fra Ap og fikk vår egen Ernst-Modest Herdieckerhoff fra MDG som varaordfører. Samtidig som vi fikk en forpliktende avtale med den nye posisjonen (flertallet) bestående av Ap, SV, bygdelista Lørenskog i våre hjerter og Venstre (som MDG inviterte spesielt med i posisjonen), var det viktig for oss å gjøre det klart at vi ikke ville være en allianse med disse partiene eller forplikte oss til å stemme for deres forslag.

Siden 2015 har Miljøpartiet De Grønne derfor vært en selvstendig kraft med et tydelig talerør utad gjennom varaordfører Ernst-Modest Herdieckerhoff, en erfaren politiker i gruppeleder Lisa Kara Fröyland og et knippe dyktige og fagtunge utvalgsmedlemmer i Eli Sundby (Oppvekst og utdanning), Snorre Sletvold (Teknisk utvalg), Rolf Hay (Teknisk utvalg), André Helgestad (Klima, økologi og samferdsel) og Nils Gustav Roland (Kultur, idrett og frivillighet).

Når velgerne høsten 2019 skal velge på nytt og et nytt kommunestyre for Lørenskog skal settes sammen, er det viktig for Miljøpartiet De Grønne å vise til hva vi har fått til i vår første periode i kommunestyret – og bevise vår nødvendige tilstedeværelse for en grønn retning på politikken. Ikke desto mindre er det viktig å sette sammen en god valgliste av grønne personer som kan bidra med sin kunnskap og sitt engasjement for å styre denne kommunen politiske for årene 2019-2023. Vi er ute etter de genuint engasjerte menneskene, som ser behovet for en grønn kompasskurs for Norges raskest voksende kommune.

Er du interessert?
Kjenner du noen som er interessert?
Vi tar imot navn på listekandidater til vår epostadresse lorenskog@mdg.no