På besøk hos grønn byråd i Oslo rådhus!

Fotocredit: MDG2017

MDG Lørenskog har vært på besøk i Oslo rådhus hos den ene av Miljøpartiet De Grønnes to byråder i Oslo, byråden for byutvikling, Hanna Marcussen. (12.05.2017)

13. mai 2017

Byråden fikk honning av biene på Skårer gård servert i krukkeform av Lørenskogs grønne varaordfører Ernst-Modest Herdieckerhoff.

Fredags ettermiddag 12.mai 2017 var kommunestyremedlemmene og utvalgsmedlemmene for Miljøpartiet De Grønne i Lørenskog invitert til Oslo rådhus som gjester hos den grønne byråden

Bysentrumsvandringa endte opp på kaikanten på Vippetangen, der en ny mathall med servering så dagens lys denne våren.

for byutvikling, Hanna Marcussen og hennes byrådssekretær Marie Loe Halvorsen. De fikk en lokalprodusert gave av oss i form av honning fra biene på Skårer gård, samt tanker om hvordan de grønne erfaringene i henholdsvis Lørenskog og Oslo kan deles og gjøre begge stedenes grønne politikere enda bedre til å lede an i arbeidet med grønn stedsutvikling.

Representantene fra MDG Lørenskog fikk også hilse på den andre grønne byråden i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, som er byråd for miljø og samferdsel, samt mangeårig bystyrepolitiker for Miljøpartiet De Grønne og tidligere nasjonal talsperson, Harald Nissen.

Etter å ha fått høre om alt det Miljøpartiet De Grønne har fått til gjennom snart to år med byrådsmakt i Oslo, dro gjengen ut på bysentrumsvandring for å se på hvilke prosjekter for grønn byutvikling som er på trappene. Dagen endte opp på det nye trend-stedet Vippa på Vippetangen, der internasjonal mat tilberedes i en mathall og gjestene nyter servering på kaikanten mens båtene glir forbi i sola.

***

Oslo er siden 1986 organisert etter parlamentarisk modell i motsetning til Lørenskog. Det innebærer at man har omtrent samme oppbygning som de politiske styringsorganene på nasjonalt nivå, slik at bystyret tilsvarer Stortinget, byrådet tilsvarer regjeringa og byrådene er en slags ministere med sin fagportefølje. Etter lokalvalget i 2015 ble det dannet et treparti-byråd mellom Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Sosialistisk Venstreparti, der Ap som det største partiet fikk byrådslederen, og Miljøpartiet De Grønne som nest største parti fikk to byråder; byråden for byutvikling (Hanna Marcussen) og byråden for miljø og samferdsel (Lan Marien Nguyen Berg).

Grønne politikere fra Lørenskog møtte sin grønne byrådskollega i Oslo rådhus.