MDG får sterk støtte for å ønske alternativer til fyrverkeri!

Nyttårsfeiring uten smell
Fotocredit: Markito/Pixabay CC

Under mai måneds kommunestyre 24.mai 2022 la MDG ved Ernst-Modest Herdieckerhoff fram partiets interpellasjon om nyttårsfeiring, der MDG ønsket at kommunestyret skulle ta Lørenskog inn i framtida med nyttårsaftener som feires på en mer skånsom måte for utsatte grupper i kommunen.
Et nesten enstemmig kommunestyre støttet MDG i å be om en sak.
Les hele interpellasjonen her!

25. mai 2022

MDG fikk stor støtte for sitt forslag om å se på nye måter å feire nyttårsaften på enn fyrverkeri.

Dette var partiets interpellasjon, slik den ble lagt fram av MDGs representant Ernst-Modest Herdieckerhoff fra talerstolen under kommunestyremøtet tirsdag 24.mai 2022:

De siste årene har det blitt mer og mer oppmerksomhet rundt de negative konsekvensene av fyrverkeri på nyttårsaften, og stemmene i samfunnet som tydelig gir uttrykk for at nok er nok, blir sterkere og sterkere. Misforstå meg rett, ordfører. Et fyrverkeri som er organisert og planlagt av pyroteknikere og som er begrenset på tid, kan være vakkert å se på. Men nyttårsfyrverkeriet slik som det fungerer i dag, er rett og slett uakseptabelt. Hvorfor det?

Jo det skal jeg gå inn på nå:

1.
Ved å tillate privat fyrverkeri på nyttårsaften aksepterer samfunnet stilltiende at mer eller mindre alkoholpåvirkede mennesker har mulighet til å håndtere eksplosiver. Bare det er jo helt vanvittig. Det er ikke rart at det hvert år skjer ulykker der ansikt, øye, fingre og andre ledd blir skadet. Og hus brenner ned. Hvor mange av innbyggernes øyne er vi som samfunn villige til å ofre? Bare for å ha det gøy en liten stund?

2.
Men jeg kjenner mange som over hode ikke synes at fyrverkeri er gøy. Vi som har hatt eller fremdeles har spebarn husker hvor vondt bråket kan oppleves for våre minste. Og hva minner fyrverkeriet våre eldste og kanskje demente medborgere om – jo, bombingen av Oslo og Kjeller i 1940.

3.
I dag bor det mange mennesker med bakgrunn fra andre land En god del av dem har rømt fra krig og vold. Syrere, irakere, folk fra Etiopia, Somalia og Eritrea, og nå i det siste mennesker fra Mariopol, Charkiv, Kyiv og andre flyktninger fra Ukraina. Kan vi egentlig tenke oss hva nyttårsbråket utløser hos traumatiserte innbyggere?

4.
Og så har vi våre firbente venner – både de som bor hos oss og sees på som familiemedlemmer, de som bor i stall og fjøs og som vi liker å kalle nyttedyr, men også fuglene, smågnagerne eller rev, mår og grevling, samt rådyr og elg – med andre ord – de dyra som lever fritt, men deler kommunens areal med oss. Som alle hundeeiere blant oss vet så er nyttårsfyrverkeriet for dyrene et sant helvete.

Ordfører, jeg vet ikke om en eneste fornuftig grunn hvorfor samfunnet skal tillate privat oppskyting av eksplosiver. Det finnes imidlertid alternativer: offentlig fyrverkeri, gjennomført av edru pyroteknikere som vet hva de gjør, eller lysshow på himmelen med festmusikk. Et fyrverkeri som er begrenset fra klokka 00.00 til 00.20, istedenfor dette bråket som kan komme helt uventet gjennom hele romjula og helt til langt ut i januar.

Ordfører, Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag og ser fram til en god og konstruktiv samtale her i kommunestyret: Forslag til vedtak:

Kommunestyret ber om en sak der det er utredet offentlige alternativer til privat oppskyting av fyrverkeri på nyttårsaften. Det er ønskelig at lys-/lasershow skal være ett av alternativene.

Av kommunestyrets 47 representanter stemte 43 for forslaget.