Fotocredit: © MDG Lørenskog 2020

Nye Fjellhamar skole opp til votering!

Bygginga av ny Fjellhamar skole med 6-parallell kapasitet, to flerbrukshaller med kapasitet til å være vertskap for elitehåndball, konkurransebasseng med 8 filer og opplæringsbasseng med heve/senke-funksjon, og parkeringskjeller dimensjonert til nasjonale stevner – alle disse funksjonene er priset til den gode slumpen penger 2,1 milliARDER kroner. Selv garvede politikere får hakeslepp av den slags.

15. juni 2020

På det siste kommunestyremøtet før sommeren, 17.juni, kommer det opp to saker som gjelder Fjellhamar: Bygginga av nye Fjellhamar skole og salg av tomta dagens Fjellhamar skole ligger på. Sistnevnte sak er unntatt offentligheten.

Imidlertid har ikke bygginga av skole med tilhørende funksjonsbygg gått upåaktet hen i lokalsamfunnet. Den nye skolen på Fjellhamar vil ha nærmere 1200 elever fra 1. til 7.klasse, og med det blir den i en særklasse i Norge.

Det har vært mange diskusjoner innad i partiene og mellom partiene om hva kommunen kan tåle av utgifter, og hvilken standard man skal legge seg på. Det synes å være enighet om MDGs standpunkt om at skolebygget skal ha fokus på læringsfremmende design framfor spektakulær design, og at miljøriktig løsninger skal prioriteres også der det vil være en investering til inntekts ervervelse senere (drenerende takdekke, energibesparende løsninger, solcelledrevet oppvarming).

Et alternativ til å klubbe igjennom skole og tilhørende funksjonsbygg til pålydende 2,1 milliard, som med 85 prosent sannsynlighet vil utgjøre den reelle prisen (P85) når bygget står ferdig, er å vedta en lavere prisramme, som utgjør det såkalte P50, på 1,8 milliarder, som er et strammere prisanslag som etter alt å dømme vil gi overskridelser. Rådmannen har skissert en slik mulighet for politikere som ikke klarer å velge bort noe, og realiteten da vil være at politikerne for hver overskridelse vil bli forelagt konkrete forespørsel om å velge bort eller velge andre/billigere løsninger.

Miljøpartiet De Grønne er her bekymret for to ting:
1. Det tilsløres overfor befolkningen at man faktisk regner med å bruke rundt 2 milliarder kroner på en barneskole, på to flerbrukshaller og en svømmehall med to basseng.
2. Det kan fort bli slik at det ikke er standarden som reduseres, men i stedet de grønne løsningene. Det er lett å prioritere bort noe som ikke sparer i pengesekken, bare sparer miljøet og klimaet.