I Skårersletta-saken mente Miljøpartiet De Grønne at et viktig element var uteglemt, nemlig å se på de klimamessige sidene av hele Operasjon Skårersletta. Gruppeleder Lisa Kara Fröyland argumenterte godt for og fikk gjennomslag for et krav om å legge til grunn et klimaregnskap for arbeidet med å fornye og forskjønne Skårersletta helt fra bussterminalen og fram til Triaden i andre enden. For Miljøpartiet De Grønne var det også viktig å peke på at kollektivreisende som i en lengre periode taper busstilbudet sitt, og her er det snakk om 2 eller 4 år avhengig av konseptvalg, har en tendens til å fortsette å bruke egen bil når kollektivtilbudet igjen normaliseres.
– Økt personbiltrafikk i Lørenskog er ikke ønskelig, verken på kort eller lang sikt, understreket Fröyland fra talerstolen.
Det er heller ikke praktisk mulig, med tanke på den situasjonen vi har i dag med flaskehalser ut mot motorveien.
Forslaget fra Miljøpartiet De Grønne gikk helt konkret ut på å legge til rette for at kollektivtrafikken via sentralområdet også i anleggsperioden på Skårersletta på best mulig vis vil kunne ta unna transportbehovet gjennom og innenfor kommunen. Et enstemmig kommunestyre stilte seg bak forslaget.