KOMMUNESTYRET: Miljøpartiet talte for å utelate heliumballonger på nasjonaldagen

Fotocredit: Pixabay CC

Til Kommunestyremøtet i april (onsda 25.april) hadde gruppeleder Lisa Kara Fröyland i Miljøpartiet De Grønne sendt inn spørsmål til ordfører angående heliumballonger i kommunen. MDG fikk ikke med seg sine allierte i posisjonen, Ap, SV og bygdelista LIV, på et flertall i denne saken, men er fornøyd med å ha fått forpliktende lovnader fra ordfører om å ta et forbud mot salg av heliumballonger inn i de kommunale politivedtektene som snarlig vil bli revidert.

26. april 2018

Dette er MDGs spørsmål til ordfører Ragnhild Bergheim (Ap):

Det er to utfordringer med denne type ballonger som gjør at MDG ønsker å ta dette opp i Lørenskog og i tilknytning til nasjonaldagsfeiringa i kommunen.

At helium er en begrenset ressurs er den ene tingen.

Helium er et knapphetsgode og det ser ut i dag som det kan bli mangel på den om kort tid. Heliumgassen brukes til å kjøle ned magnetene i MR-maskiner og uten den gassen må maskinene gå over til svakere magneter som gir dårligere billedkvalitet.

Disse gassballongene er dessuten laget av sent nedbrytbar plast, som ofte ender opp i naturen langt fra salgsstedet. Det er funnet ballonger langt til fjells og langt til havs. Barn mister ballongen sin, og den flyr til værs, men føres med vinden ofte langt av gårde – eller opp i høye trær. Dessverre er det også i Lørenskog observert at selgerne av heliumballonger på tampen av 17.mai slipper de gjenværende usolgte ballongene til himmels i stedet for håndtere dem på en forsvarlig måte. Denne typen plastforurensing er svært unødvendig. Eksempelvis har dyr blitt påført skader ved å vikle seg inn i plasten eller ved å spise ballongrestene.

Heliumballonger er et utfordring i samfunnet, og særlig i forbindelse med 17.mai da mange ser dette produktet som lettjente penger. Flere har tatt til orde for å gjøre slutt på forsøplinga, og avvikle muligheten til å selge slike ballonger organisert på skolene, eller uorganisert langs veien. Miljøpartiet De Grønne ønsker at Lørenskog skal være en av de kommunene her i landet som tar dette problemet på alvor og som tar et klart standpunkt. I 2017 hadde blant annet Skien, Porsgrunn, Drammen, Bodø, Kristiansand, Halden og Arendal forbud mot heliumballonger på nasjonaldagen, og atskillig flere kommuner følger etter for årets 17.mai-feiring.

Spørsmål til ordfører:

Kan ordfører støtte at det omgående innføres en ny praksis på 17. mai og ved andre arrangementstyper i Lørenskog kommune, som innebærer at det ikke skal tillates salg av heliumballonger og at arrangør skal ha ansvaret for at dette følges opp?